image image image image
عصب کشی

کانالهای ریشه،مسیر های بسیار باریکی هستند که از بالای یک دندان منشعب شده بطور عمودی در ریشه ها پایین  آمده و تا نوک ریشه ها امتداد دارند.

هر دندان بین یک تا چهار کانال ریشه میتواند داشته باشد. برخی از مشکلات دندانی مثل پوسیدگیهای عمیق میتوانند مغز دندان و این کانالها را آلوده و عفونی کنند که پیامد آن حساسیت،درد و ایجاد  آبسه است.درمان ریشه دندان یک راه درمانی متداول است که شامل خارج کردن مواد عفونی شده مغز و کانالهای ریشه و تمیز کردن این نواحی و پر کردن آنهاست.
سفيدكردن دندان‌ها  شاید شما از بد رنگی دندان هایتان ناراضی باشید یا حتی مایل باشید برای داشتن یك چهره زیباتر، دندان های سفیدتری داشته باشید. معمولا رنگ دندان های هر فرد با رنگ پوست او هماهنگی دارد. اگر به چهره یك سیاهپوست نگاه كنید، امكان دارد دندان های او خیلی سفید به نظر شما بیاید ولی حقیقت این است كه زمینه تیره و سیاه پوست او ایجاد خطای دید می كند و موجب می شود دندان هایش سفیدتر به نظر بیاید.
رنگ زرد دندان خبر می دهد از...
کلینیک دندانپزشکی دکتر باغستانی کلینیک دندانپزشکی دکتر باغستانی از سال 1374 ( بیش از 15 سال ) سابقه ) فعالیت خود را در همین مکان فعلی آغاز نموده و روز به روز با گسترش کمی و کیفی به فعالیت خود ادامه داده است .
خدمات ما  بهترین نماینده شوراها کسی است که درد مردم را بداند ، با مردم همدل و صمیمی باشد ، از فساد دور باشد و دنبال اشرافیگری خود نباشد.
سلامت دندانها و لثه در دوران بارداری PDF چاپ نامه الکترونیک

سلامت دندانها و لثه در دوران بارداری

در کلینیک دندانپزشکی دکتر باغستانی سعی شده است با توجه به سابقه طولانی و اعتمادی که در طول سالیان متمادی مراجعین عزیز به ما داشته اند ، از دندانپزشکان مجرب و توانمندی همکاری به عمل آورده شود. هم چنین بر آن شدیم تا مقالات سودمند و مفیدی رادر زمینه بهداشت دهان و دندان از طریق همین وب سایت ارائه دهیم.

در مقاله ی حاضر به بحث اهمیت سلامت دندانها و لثه در دوران بارداری  می پردازیم :

بسیاری از خانم ها اعتقاد دارند، بارداری دندانهایشان را از بین برده است و برای هر بارداری، یکی از دندانهایشان را از دست داده اند.

بسیاری از خانم ها نیز در دوران بارداری دچار دردهای شدید دندانی می شوند و به دندانپزشک مراجعه می کنند، اما به دلیل شرایط خاص جنین و تاثیر داروها و اشعه بر روی او، معمولاً درمان اساسی برای مادران انجام نمی شود و در نهایت درد و ناراحتی با یک مسکن فراموش می شود، ولی چون همچنان مشکلات دندانی مادر درمان نشده باقی می مانند، مدتی بعد درد و ناراحتی با شدت بیشتر بازمی گردد.
بارداری، بیماری نیست
بارداری، بیماری نیست ولی به علت آسیب پذیر بودن جنین در حال رشد، مراقبتهای خاصی چه از نظر بهداشت دهان و دندان و چه از نظر درمان مشکلات دندان و لثه در دوران بارداری لازم است.
اگر مادر پس از تولد نوزاد، از شیر خودش کودک را تغذیه می کند، چون امکان انتقال بسیاری از داروهای مصرف شده توسط مادر از طریق شیر به کودک وجود دارد، در این شرایط نیز توجهات ویژه ضروری است.
مهمترین اصل در دوران بارداری
مهمترین اصل در دوران بارداری، رعایت بهداشت دهان است. لازم است مادران در دوران بارداری دندانهای خود را به روش صحیح حداقل یک بار در روز مسواک بزنند و نخ بکشند.در صورتی که بر روی سطوح دندانها، جرم وجود دارد، جرم گیری انجام شود چون در این دوران به علت افزایش هورمونهای بدن، کوچکترین جرم و تجمع میکروبها بر روی دندان و در مجاورت لثه، موجب تحریک لثه شده و التهاب لثه ها را به وجود می آورد. لثه ها قرمز می شوند و تمایل زیادی به خونریزی نشان می دهند تا جایی  که با مسواک زدن، خون از لثه ها جاری می شود.این تغییرات لثه از ماه دوم بارداری شروع شده و تا پایان بارداری باقی می ماند. البته پس از زایمان، لثه ها به تدریج به حالت عادی بازمی گردند ولی برای به دست  آوردن سلامت کامل لثه، اقدامات درمانی لازم است.با توجه به این مطالب لازم است قبل از شروع بارداری از سلامت لثه ها و دندانها مطمئن باشیم تا شانس این تغییرات را در دوران حاملگی کاهش دهیم.
بیماری لثه و تولد نوزادان کم وزن
مطالعات نشان داده اند، اگر مادر در دوران بارداری بیماری لثه داشته باشد، امکان تولد کودکی با وزن کمتر از میزان طبیعی را دارد.
مادران با دندانهای پوسیده، کودکانی با دندانهای پوسیده دارند
میکروبهایی که موجب پوسیدگی دندان می شوند، مانند انتقال میکروب سرماخوردگی…، می توانند از مادر به نوزادش منتقل شوند. هنگامی که مادری که دندانهایش پوسیده است و این میکروب در دهانش وجود دارد کودکش را می بوسد، این میکروبها به دهان کودک منتقل می شوند و در شش ماهگی به بعد که دندانهای کودک شروع به رویش می کنند، پوسیدگی دندانهای کودک را به وجود می آورند.بنابراین لازم است مادران قبل از رویش دندانهای نوزاد خود، به درمان دندانهای پوسیده خویش بپردازند.
سه ماهه دوم بارداری، به دندانپزشکی بروید
در سه ماه اول بارداری که اکثر قسمتهای اصلی بدن جنین مانند مغز و دستگاه های مختلف بدن شکل می گیرد و رشد جنین بخش اساسی خود را طی می کند، بهتر است هیچ درمان دندانی انجام نشود.در این دوران جنین بسیار آسیب پذیر است و داروها و اشعه رادیوگرافی آسیب های جبران ناپذیری را به دنبال دارد. بهتر است در این دوران فقط بهداشت و جرم گیری انجام شود.سه ماهه دوم بارداری بی خطرترین دوره برای درمان مشکلات دهان و دندان است. بنابراین بهتر است پوسیدگی ها و سایر دردهای دندانی در این دوران درمان شوند.
عکس برداری با اشعه ایکس
در ۳ ماه اول بارداری بهتر است هیچ گونه عکسبرداری با اشعه X، از مادر انجام نشود. چون دراین دوران جنین با کوچکترین اشعه ای دچار آسیب  می شود. در دوران حاملگی برای جلوگیری از رسیدن پرتوهای زیان آور به جنین، مادر هنگام عکسبرداری باید از پیش بندهای سربی خاصی استفاده کند که میزان اشعه زیانبار رسیده به جنین را کاهش می دهند.
داروها
اگر بخواهیم، از سلامت جنین خود صددرصد مطمئن باشیم، باید در دوران بارداری از هیچ دارویی استفاده نکنیم. در حالی  که درد دندانپزشکی از انواع مواد و داروها، از داروهای بی حسی گرفته تا مسکن ها استفاده می شود. بنابراین تقریباً غیرممکن است، اصلاً دارویی در طول بارداری مصرف نکنیم ولی باید تلاش کنیم تا حداقل در ۳ ماهه اول بارداری، از مصرف دارو اجتناب کنیم.
مصرف آنتی بیوتیک تتراسایکلین در دوران بارداری ممنوع است چون تغییر رنگهای قهوه ای و نازیبایی را در دندانهای کودک به وجود می آورد.
اگر در دوران بارداری، نیاز به مصرف ضد درد (مسکن) داشتید، استامینوفن را انتخاب کنید.
مصرف داروهای ضد دردی مثل بروفن در هنگام درد دندان، می تواند موجب خونریزی پس از زایمان و نیز تاخیر در زایمان شود.
داروها و شیردهی
فقط ۲-۱درصد دارویی که مادر مصرف کرده و در بدنش وجود دارد، به درون شیر او ترشح می شود. بنابراین امکان آسیب  رسیدن به نوزاد از طریق داروهایی که مادر مصرف می کند، بسیار کم است و اگر مادر دارویی مصرف کند، شیر او همچنان برای نوزاد سالم است.اما به هر حال برای این که داروی کمتری از طریق شیر به نوزاد برسد، داروی خود را بلافاصله پس از شیر دادن به نوزاد مصرف کنید و تا ۴ ساعت پس از مصرف دارو به کودک شیر ندهید.

از جمله بخش های تخصصی کلینیک دندانپزشکی دکتر باغستانی : ترمیمی زیبایی  ، جراحی لثه ، ایمپلنت ، ارتودنسی ، معالجه ریشه دندان یا راندو ، اطفال و جراحی فک و صورت

از لحاظ استریلیزاسیون با داشتن اتوکلاو مرکزی class B ایتالیا و استفاده از مواد ضد عفونی کننده ی استاندارد و در حد قابل قبولی می باشد.

شما خوبان می توانید از طریق فرم تماس با ما نقطه نظرات خود و یا سوالات خود را مطرح نمایید تا ما از طریق همین سایت در قالب مقالات پاسخ هایتان را ارائه دهیم.

منبع : http://www.pezeshkan.org

برچسب ها : اثرات فلوراید بر سلامتی دندان ها ،چند پرسش و پاسخ كوتاه در زمينه بهداشت دهان و دندان ، پیش درآمدی بر استرس در جراحی های دندان پزشکی ،  روش های مراقبت از دندان ، دندانپزشکی ، مقالات دندانپزشکی ، پروتز دندان، پروتز متحرک، کلینیک دندانپزشکی در کرج ، مراقبت از دندان مصنوعی، دندان مصنوعی، پروتز دندان، پروتز متحرک، شیوه ی صحیح نگهداری دندان مصنوعی، آموزش و مراقبت از دندان ، ترمیمی زیبایی  ، جراحی لثه ، ایمپلنت ، ارتودنسی ، معالجه ریشه دندان یا راندو ، اطفال و جراحی فک و صورت  ، دهان، دندان، فک و صورت  دارو، درمان، تغذیه، مواد ، بیماری، ناهنجاری، بهداشت دهان ، بهترین زمان ارتودنسی ، بهترین زمان برای آغاز کردن مسواک در کودکان ، سرطان های دهان ، سلامت دندانها و لثه در دوران بارداری

مقالات دندانپزشکی

با ما تماس بگیرید !